Ponant gaat 100% van vloot uitrusten met walstroom aansluiting
Telkens wanneer Le Bellot Hafnarfjörður in IJsland aandoet, worden de motoren uitgeschakeld en sluit het schip zich aan op het elektriciteitsnetwerk van de haven. Sinds de installatie van walstroom eind 2022 heeft de PONANT Explorers-serie haar atmosferische emissies in deze haven aanmerkelijk verminderd. Het plan is om in 2026 de gehele vloot te voorzien van een walstroom aansluiting.
“We onderzoeken tal van opties om het doel te bereiken om onze CO2-uitstoot per cruisedag met 30% te verminderen tegen 2030 en koolstofneutraal te worden tegen 2040. We kunnen nu samenwerken met havens die over deze faciliteiten beschikken om de effecten en beperkingen van deze technologieën in reële omstandigheden te beoordelen.” legt PONANT General Secretary, Patrick Augier, uit.
100% van de PONANT-vloot uitgerust met walstroomaansluitingen tegen eind 2026
Tot nu toe hebben vier schepen uit de PONANT Explorers-serie al walstroomaansluiting voor aansluiting op het elektriciteitsnet van een haven: Le Bellot, Le Dumont-d’Urville, Le Jacques-Cartier en Le Champlain. Twee andere schepen, de zusterschepen L’Austral en Le Boréal, zullen in 2024 worden uitgerust en de rest van de vloot in 2026. De aanleg van een walstroomaansluiting vertegenwoordigt een investering van het bedrijf van één miljoen euro per schip. Het aansluiten van schepen op de wal vermindert zowel onze atmosferische emissies als onze ecologische voetafdruk.
Door middel van het Fit for 55 wetgevingsprogramma heeft de Europese Unie zichzelf tot doel gesteld om haar CO2-uitstoot tussen 1990 en 2030 met 55% te verminderen. De EU streeft naar koolstofneutraliteit in de maritieme sector tegen 2050. Vanaf 2025 worden fossiele scheepsbrandstoffen zwaarder belast en vanaf 2024 wordt zeetransport opgenomen in het Europese emissiehandelssysteem van CO2-quota.
Foto: Le Bellot © Studio PONANT-Doriane Letexier