ArcticReisverslagSpitsbergen

Reportage: met de gloednieuwe Ocean Albatros op zoek naar wildlife in Ny Ålesund en Svalbard

Eind juni 2023 kreeg Anu van Waterproof Expeditions de kans om mee te gaan op een reis naar Spitsbergen, aan boord van het gloednieuwe expeditieschip Ocean Albatros. Hieronder kun je meer lezen over haar reis met de Ocean Albatros vanaf Longyearbyen naar onder andere Ny Alesund.

Chartervlucht

Onze expeditiecruise begon met een chartervlucht van Oslo naar Longyearbyen. Na een vlucht van ongeveer drie uur kwamen we aan in het enigszins mistige en bewolkte Longyearbyen. Bij aankomst werden we begroet door het expeditiepersoneel van Albatros en onze bagage werd in een vrachtwagen geladen met een label met ons hutnummer. We stapten in een bus die ons naar de kade bracht, waar het schip en het personeel klaarstonden om ons te verwelkomen met wat verfrissingen en snacks. Vervolgens kregen we onze hutten te zien en hadden we wat tijd om het schip te verkennen voordat de veiligheidsbriefing gehouden werd.

Geen enkel expeditieschip kan uitvaren voordat de verplichte veiligheidsoefening is gedaan en alle gasten aan boord kregen uitleg over hoe ze het schip veilig kunnen verlaten in geval van nood. Na het horen van het evacuatie-alarm trokken we dan ook warme kleren en onze reddingsvesten aan en gingen we naar de verzamelplaats. Vanaf daar werden we in twee groepen begeleid naar onze aangewezen locaties waar we in geval van een echte noodsituatie in de reddingsboten zouden stappen. De avond aan boord werd doorgebracht met het verkennen van ons ‘huis’ voor de komende dagen.

Veiligheidsbriefing en eerste landing op Ny Ålesund

De eerste ochtend aan boord werden we wakker met mist. Nadat we van het ontbijtbuffet hadden genoten, kregen we van de hoteldirecteur uitleg over de voorzieningen en diensten aan boord. Daarna volgden briefings over veiligheid in de nabijheid van ijsberen en over zodiac operaties, verplicht gesteld door de AECO (Association of Arctic Expedition Cruise Operations) bij een bezoek aan Spitsbergen.

In de namiddag trok, typisch voor Spitsbergen, de mist op en konden we onze eerste landing maken, en wel op Ny Ålesund, dat in de Kongsfjord ligt, aan de westkust van Spitsbergen. Vroeger was het een Noors mijnstadje, maar tegenwoordig is het een internationaal onderzoekscentrum en een van de weinige nederzettingen op Spitsbergen met een postkantoor, musea, boetiekjes en natuurlijk veel geschiedenis. Hoewel er best wat mensen rondliepen, was er wel wat wild te zien, zoals rendieren en nestelende noordse sternen.

Eenmaal terug aan boord genoten we van een welkomstcocktail met onze kapitein, gevolgd door het welkomstdiner, ons eerste á la Carte diner, terwijl het schip op weg ging naar de volgende bestemming.

Ijsberen!

Ijsberen De volgende dag, direct na de wake-up call, kregen we heel spannend nieuws! De gidsen hadden twee ijsberen gezien, een moeder met haar jong, die voor Frambeeren van hun ontbijt, een walruskarkas, genoten. Dit was natuurlijk heel goed nieuws en mensen verzamelden zich op het dek met hun verrekijkers en camera’s om deze schitterende dieren te bekijken. We zagen de beren van een afstand. Na een tijdje had de moeder er genoeg van en liep weg, met het jong langzaam achter zich aan.

Toen was het tijd voor ons om ook naar binnen te gaan voor ons ontbijt, en ons voor te bereiden op de avonturen van de rest van de dag, want we stonden op het punt om onze eerste landing met zodiacs te maken!

Elke ochtend was de wake-up call om 6:50 uur. Het ontbijt werd vanaf 7 uur geserveerd. De meeste dagen bestonden uit combinaties van landingen, zodiac cruises en lezingen. Na het ontbijt tot lunchtijd en ook ‘s middags na de lunch waren er telkens een of twee van deze activiteiten.

Als er een zodiac cruise op het programma stond, maakten we ons klaar, trokken we in de mudroom onze comfortabele leenschoenen en reddingsvesten aan en gingen naar de deuren om in de zodiacs te stappen. De expeditiegids hielp je altijd om in de zodiacs te stappen en als iedereen veilig zat, werd de motor gestart en gingen we op pad voor een landing of om de fjorden te verkennen. Op de zodiac konden we genieten van de spectaculaire uitzichten, met afkalvende gletsjers en drijvend ijs. Tijdens de zodiac cruises zagen we ook verschillende wilde dieren, zoals walrussen, rendieren, papegaaiduikers en vele andere vogelsoorten.

Landing

Bijna elke dag maakten we een landing op een plek met een verhaal, een betekenisvol herkenningspunt of gewoon omdat het daar adembenemend mooi was. Om bij de landingsplaats te komen, maakten we normaal gesproken een zodiacrit van een paar minuten. De tijd op de landingsplaats was afhankelijk van de locatie, maar normaal gesproken had je ongeveer een uur om rond te lopen. Rode vlaggen gaven aan op welk pad je moest blijven en er liepen gidsen met geweren rond als bescherming tegen mogelijke harige bezoekers. Op de landingsplaatsen kwamen we ook wilde dieren of sporen daarvan tegen, zoals voetafdrukken van ijsberen.

Dit jaar was het pakijs rond Spitsbergen eind juni nog erg dik, waardoor ons oorspronkelijke plan om rond Spitsbergen te varen niet mogelijk was en de expeditieleider nieuwe plannen moest maken voor de reis. Daarom gingen we, na een tijdje in het ijs te hebben doorgebracht, in plaats van rond Svalbard te varen, terug langs de westkust van Svalbard om de verschillende fjorden en landingsplaatsen te verkennen.

Avond aan boord

Elke avond hield de expeditiestaf een briefing, waarin ze de plannen voor de volgende dag bespraken. De meeste dagen was er ook genoeg tijd om te ontspannen in de sauna of jacuzzi, te sporten in de fitnessruimte, een boek te lezen in de bibliotheek of te kletsen met de medereizigers in een van de loungeruimtes.

Bekijk hier hoe het schip er van binnen uit ziet: