Quark ExpeditionsReisverslagScheepsbezoekSpitsbergen

Reisverslag: Expeditiecruise naar Spitsbergen met Ocean Adventurer

Ingrid van Waterproof Cruises & Expeditions vertelt over haar eerste expeditiecruise in Spitsbergen. Met het schip Ocean Adventurer maakte ze een cruise langs de westkust van Spitsbergen. “De aankomst op Spitsbergen was waarschijnlijk de beste panoramische vlucht die ik ooit heb meegemaakt. Het weer was perfect en vanuit het vliegtuig had ik het perfecte uitzicht over de archipel. Vanaf dit moment begon ik te beseffen hoe mijn reis eruit zou gaan zien, want de natuurlijke schoonheid was onwerkelijk. Vanaf de kleine luchthaven werden we met een transfer naar het schip gebracht. Bij het aankomst in de haven, die uit slechts één pier met een paar schepen bestaat, kon ik zien dat iedereen erg opgewonden was om aan boord te gaan en te beginnen aan de reis. De inscheping werd gevolgd door een eerste briefing en de introductie van alle expeditiegidsen. Na een lange dag reizen mochten we aanschuiven aan tafel en werd het buffet geserveerd voor het avondeten. De opties zijn eindeloos, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat er niets is wat je lekker vindt. Aan boord verbleef ik in een Superior hut die zich op dek 4 bevond. Elke ochtend wakker worden met uitzicht op Spitsbergen is iets wat ik niet snel zal vergeten. Zo ver noordelijk (78 graden) in de zomer betekent dat de zon vier maanden lang niet ondergaat. De dagen zijn lang en mijn besef van tijd was ik totaal kwijt nadat ik om 1 uur ’s nachts nog op het dek had gezeten om van de middernachtzon te genieten.”

Gletsjers, IJs & Fjorden

“Tijdens de lezingen aan boord kregen we allerlei informatie over Spitsbergen en wat we konden verwachten tijdens onze expeditiecruise. De eerste stop van onze reis was Lilliehöökfjorden. De omvang van de gletsjer is immens en het ijs onbeschrijflijk blauw. Het uitzicht was spectaculair en ik had hier nog veel langer kunnen blijven om alleen maar te kijken en te luisteren naar de geluiden die het afkalvende ijs maakt. We gingen echter op weg naar Ny London waar we voor het eerst aan land gingen en een kleine wandeling hebben gemaakt. Ny London is een oude mijnplaats waar men vroeger marmer vervoerde naar andere delen van de wereld. Die handel bleek niet erg winstgevend en heeft dan ook niet lang geduurd, maar de overblijfselen van deze operatie zijn nog steeds goed zichtbaar. De materialen staan op de lijst van natuurlijk erfgoed en worden daarom niet van het terrein verwijderd.

Ons doel tijdens de reis was om 80 graden noord te bereiken, wat niet altijd mogelijk is vanwege het zee-ijs. Met een beetje geluk hebben wij dit magische punt wel bereikt nadat we door het zee-ijs zijn gevaren, een ervaring op zich! Zo ver noordelijk zijn (op slechts 600 zeemijlen van de Noordpool) was iets om te onthouden en te koesteren. Om deze mijlpaal te vieren maakten we een zodiac cruise en daarna nam ik deel aan de verfrissende polar plunge. Die kans kun je niet laten liggen en het was iets om nooit te vergeten. Het was KOUD!”

Op zoek naar pooldieren

“Spitsbergen zit vol met vogels die je tijdens landingen van dichtbij kunt zien. Bijvoorbeeld bij Alkhornet, waar je tegen de rosten de broedplaatsen van de kleine alk kunt zien. Die vogels trekken ook andere wilde dieren aan, zoals poolvossen en rendieren. We waren net even gaan zitten om de kwetterende vogels te bewonderen, toen er plotseling een poolvos aankwam en naar eieren begon te zoeken. Om die reden moet je altijd je camera bij de hand hebben, er kan op elk moment een dier tevoorschijn komen! Leuk om te weten, poolvossen zijn wit tijdens de winter, maar wanneer de lente aanbreekt verandert hun wintervacht in een camouflagekleur die nodig is voor de jacht in de zomer. Ga je dus vroeg in de lente naar Spitsbergen dan zul je witte vossen zien, later in de zomer zie je ze in hun bruine vacht.

Stiekem hoopt iedereen tijdens een reis naar Spitsbergen om ijsberen te zien. Na een paar dagen varen hadden we nog steeds geen enkele ijsbeer gevonden, dus iedereen stond aan dek op de uitkijk. Uiteindelijk hebben we tijdens onze expeditiecruise vier beren gezien, waarvan er drie vrij ver weg waren. Ik was verbaasd over de gidsen dat ze ze van kilometers afstand kunnen spotten. Onze laatste ijsbeer was maar een kilometer ver, met een verrekijker goed te zien. Het schip stopte in het ijs en daar bleven we de komende paar uur liggen om te kijken hoe de ijsbeer op zeehonden aan het jagen was. Zo geweldig om dit moment mee te maken en om eindelijk een ijsbeer in zijn eigen omgeving te zien.”

Zodiac varen in Spitsbergen

“Sommige dagen van de reis gingen we niet aan land maar deden we alleen tochtjes met de zodiacs. We voeren dan langs de kust op zoek naar specifieke vogels (bijvoorbeeld Papegaaiduikers) of andere wilde dieren. Zodiac cruisen in Spitsbergen is adembenemend mooi. Sommige fjorden lagen vol ijs en grote ijsbergen waar je dan met zo’n kleine rubberboot tussendoor vaart. Op de achtergrond zie je de gletsjers en besneeuwde bergen, een dramatisch en betoverend landschap.
Artica
Op een van onze laatste avonden had de hotelmanager een BBQ op het dek georganiseerd. De setting was gewoon perfect, ijsbergen die om ons heen dreven terwijl we genoten van een heerlijke maaltijd en een Glühwein. Ik had nooit verwacht dat ik zo gefascineerd en weggeblazen zou worden door de natuurlijke schoonheid van Spitsbergen. In het begin van het seizoen is er nog veel sneeuw en ijs. Op sommige andere plaatsen begint de toendra net te bloeien en de paarse saxifrage geeft de toendra wat meer dimensie. Voordat ik naar het Noordpoolgebied vertrok had ik gehoopt om bijna alle wilde pooldieren te zien, maar tijdens de reis realiseerde ik me dat het toch niet zo simpel is om ze te vinden. Ik besef dat we geluk hebben gehad om ijsberen, walrussen, poolvossen, rendieren, allerlei soorten vogels en zelfs een paar beluga’s te zien.”

Tips voor een expeditiecruise naar Spitsbergen

Ga je voor het eerst op een expeditiecruise naar het noordpoolgebied? Ingrid heeft een aantal insider tips om te garanderen dat je reis een onvergetelijke ervaring zal worden:

• Vanuit Nederland of België vlieg je gemakkelijk via Oslo naar Longyearbyen, een vlucht van slechts 3 uur.
  • Het weer in het noordpoolgebied kan snel veranderen. De ene dag kan het 7 graden zijn en zonnig, de volgende dag kan het erg koud zijn en sneeuwen. Zorg ervoor dat u verschillende lagen draagt, zodat u lagen kunt uittrekken als het te warm wordt, bijvoorbeeld tijdens een wandeling aan land.
  • Als je op een zodiac cruise gaat, zorg er dan voor dat je voldoende en warme kleding draagt. Een hele tijd stilzitten in een zodiac kan fris zijn.
  • Vergeet ook de vrijetijdskleding voor aan boord niet.
  • Neem een reservebatterij mee voor uw camera. Die van mij was binnen de kortste keren leeg door de kou.
  • Onthoud dat bij een expeditiecruise niets vast ligt, de route kan op elk moment veranderen als gevolg van het weer of het ijs.
  • Stel realistische verwachtingen zodat je niet teleurgesteld wordt als iets niet volgens plan verloopt.