Hurtigruten onthult verdere plannen voor emissievrije cruiseschip
Hurtigruten heeft zijn geactualiseerde plannen voor het Sea Zero-project onthuld, dat gericht is op het ontwikkelen van een emissievrij schip tegen 2030. Het project bevindt zich nog in de onderzoeks- en ontwikkelingsfase, maar er zijn al grote stappen gezet. Het schip zal gebruikmaken van grote batterijen, zeilen en andere innovatieve technologieën, met als doel het energieverbruik met 40-50% te verminderen, waardoor het emissievrij kan opereren.
Ontwerp door Vard
Het Sea Zero-project werd in oktober 2022 gelanceerd, met de eerste ontwerpen die in de zomer van 2023 werden gepresenteerd. Het scheepsontwerp is nu verder uitgewerkt door Vard in Ålesund, een belangrijke partner van Hurtigruten. Zij werken samen met andere Noorse maritieme partners om innovatieve oplossingen te integreren.
Sea Zero is onderdeel van verschillende duurzame initiatieven van Hurtigruten. Zo werkt het bedrijf aan het reduceren van voedselverspilling en ondergaat de vloot een grootschalige transformatie van 100 miljoen euro, waarbij schepen worden omgebouwd naar batterij-hybride vaartuigen om de uitstoot van CO2 met 25% en NOx met 80% te verminderen.
“De cruise-industrie is een aanzienlijke vervuiler en het is cruciaal dat we nu grote stappen ondernemen om de uitstoot te verminderen. Ons doel is om rond 2030 een emissievrij schip in gebruik te hebben. We bevinden ons nog steeds in de onderzoeks- en ontwikkelingsfase, maar we hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt,” aldus Hurtigruten CEO Hedda Felin.
Berekeningen tonen aan dat het schip ongeveer 40-50% minder energie zal verbruiken dan de huidige schepen, waardoor het voornamelijk op batterijen kan varen als de belangrijkste energiebron.
Innovaties
Een van de opvallende innovaties zijn de intrekbare zeilen, die naar verwachting het energieverbruik met 10% kunnen reduceren. Zonnepanelen dragen bij aan nog eens 2-3% besparing. Deze zeilen, genaamd OceanWings, worden ook al toegepast op een vrachtschip.
“We zien nog steeds aanzienlijke energiebesparingen door het gebruik van intrekbare zeilen met zonnepanelen, maar dit vereist grondige studies, waaronder modeltests die de komende maanden zullen worden uitgevoerd. We hebben ook het type zeil veranderd naar een meer volwassen ontwerp dat al in gebruik is op vrachtschepen,” zei Chief Operating Officer Gerry Larsson-Fedde van Hurtigruten.
Andere technische verbeteringen zijn onder meer contra-roterende schroeven voor efficiëntere voortstuwing en luchtbel smering van de romp, wat de weerstand en het energieverbruik met 5-10% kan verminderen. Slimme hutten zullen gasten in staat stellen hun energieverbruik te monitoren en beheren, wat bijdraagt aan een verhoogd bewustzijn van duurzaamheid. Gasten kunnen via een app en een scherm in de hut de verwarming en ventilatie regelen, terwijl ze ook kunnen zien hoeveel energie er wordt verbruikt. Dit zal het bewustzijn van duurzaamheid bij gasten vergroten.
“We testen al geavanceerde sensoren in deze hutten en binnenkort zullen we grootschalige tests uitvoeren met gasten aan boord,” concludeerde Larsson-Fedde.