Le Commandant Charcot bereikt de Noordelijke Pool van Ontoegankelijkheid
Een historisch moment aan de rand van de wereld werd door Le Commandant Charcot gevestigd. Het schip bereikte als eerste schip de legendarische Noordelijke Pool van Ontoegankelijkheid. Dit punt op zee is gedefinieerd als het punt in het Arctische gebied dat het verste ligt van enige kustlijn. Aan het roer stond kapitein Étienne Garcia.
“Het bereiken van dit punt is een moment van zeldzame intensiteit. Het is vooral een collectief avontuur, mogelijk gemaakt door de passie en expertise van Ponant,” zegt kapitein Étienne Garcia.
Op 12 september bereikte Le Commandant Charcot de Noordelijke Pool van Ontoegankelijkheid, waarmee een mijlpaal in de geschiedenis van de zeevaart werd vastgelegd. Tijdens de Transpolaire route van Nome, Alaska, naar Longyearbyen, Spitsbergen, kruiste het schip ook de Magnetische Noordpool op 13 september en de Geografische Noordpool op 15 september.
Aan boord zijn 20 internationale wetenschappers op missie om cruciale gegevens te verzamelen in dit onontgonnen gebied. Uiteraard werd het historische moment aan boord gevierd door de hele bemanning, wetenschappers en gasten.
Wat is de Noordelijke Pool van Ontoegankelijkheid?
De Noordelijke Pool van Ontoegankelijkheid wordt gedefinieerd als het punt op de uitgestrekte Noordelijke IJszee dat het verst van land ligt. Voor het eerst beschreven in 1909 door de Russische poolreiziger Alexander Koltchak, werden de exacte geografische coördinaten in 2013 vastgesteld door Jim McNeill met behulp van NASA en satellieten: 85°48′ noord, 176°09′ oost. Het ligt 1.465 km van Utqiasuk in Alaska, 1.390 km van Franz Josef Land in Rusland en 1.070 km van Ellesmere Island in Canada. Ter vergelijking: de Geografische Noordpool ligt ongeveer 700 km van het land.
In 1927 vloog Hubert Wilkins als eerste over deze Pool van Ontoegankelijkheid in een vliegtuig, maar niemand had ooit voet op dit punt gezet.
Le Commandant Charcot is speciaal ontworpen voor expedities in extreme omgevingen. Ze is het enige schip voor polaire verkenning, en dankzij haar Polar Class 2 (PC2) romp kan ze in poolgebieden navigeren met een minimale milieubelasting, dankzij haar hybride elektrische motor die wordt aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG).
Foto: ©PONANT-Antoine-LE-GUEN